هاستل چیست و چه امکاناتی دارد؟

به گزارش مجله دور زمین، هاستل چیست و چه امکاناتی دارد؟ تفاوت هاستل با خوابگاه چیست؟ شاید این سوال بسیاری از مسافران و گردشگران باشد. در ادامه قصد داریم با این نوع اقامتگاه ها از صفر تا صد آشنا شویم و آن ها را از جنبه های مختلف مورد تحلیل و آنالیز قرار دهیم. با خواندن این مطلب اطلاعات قابل قبولی درباره هاستل ها به دست خواهید آورد و شاید در آینده تصمیم گرفتید تجربه اقامت در یکی از آن ها را داشته باشید. با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید.

هاستل چیست و چه امکاناتی دارد؟

رزرو هتل

هاستل چیست؟

هاستل (Hostel) واژه ای انگلیسی است و از ترکیب دو واژه Host و Hotel تشکیل شده است. تا همینجا، این مطلب روشن است که با مکانی شبیه به هتل روبرو هستیم. پس چیزی که در فکر شکل می گیرد این است که هاستل اقامتگاهی است که نظافتی مناسب و در حد هتل دارد و امکانات هتل را هم می گردد از آن توقع داشت.

اما واقعیت موضوع چیست و چه انتظاراتی باید از یک هاستل داشته باشیم؟ اگر بخواهیم خیلی مختصر و مفید یک هاستل را توصیف کنیم باید بگوییم هاستل، هتلی است که امکانات آن به صورت اشتراکی در اختیار همه مهمانان قرار می گیرد و اتاق های هاستل نیز حالت خوابگاه دارند. می توانید فقط تخت را اجاره کنید و در بعضی موارد نیز می توانید اتاق هایی خصوصی را در این اقامتگاه ها رزرو کنید.

حال اگر علاقمندید تا درباره این اقامتگاه ها اطلاعات بیشتری به دست آورید و با آن ها بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید تا همراه با هم جنبه های مختلف آن ها را مورد آنالیز قرار دهیم.

در ابتدا باید بگوییم که هاستل ها برای اولین بار در سال 1912 و در کشور آلمان راه اندازی شدند. پس از گذشت حدود یک قرن، این اقامتگاه ها تغییرات زیادی کردند و پیشرفت های محسوسی در نحوه خدمات دهی و شکل کلی خود داشتند.

پس می توان مطمئن بود که در ابتدای جهت قرار نداریم و بسیاری از آزمون و خطاها در راه معین شدن قالب کلی ارائه خدمات در این اقامتگاه ها را پشت سر گذاشته ایم. تنها جایی که شاهد تفاوت میان هاستل ها هستیم، جزئیات و خدمات جانبی مربوط به آن ها خواهد بود.

چرا هاستل را انتخاب کنیم؟

علت اصلی انتخاب این نوع از اقامتگاه ها می تواند این مورد باشد که قیمت هاستل ها به نسبت هتل ها بسیار پایین تر است، در عین حال امکاناتی که در اختیار مهمانان قرار می گیرد، بسیار مناسب بوده و رضایت آن ها را جلب خواهد نمود. همینطور در هاستل ها می توانیم از تجربیات دیگران نیز بهره مند شویم و دوستان جدیدی پیدا کنیم.

این سوال را نیز می توانیم مطرح کنیم که چرا نباید هاستل را برای اقامت انتخاب کنیم؟ در جواب این سوال باید گفت اگر خیلی از گفت و گو با دیگران در سفر خوشتان نمی آید و حریم خصوصی برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رزرو هاستل گزینه مناسبی برای شما نخواهند بود.

انواع اتاق در هاستل

فرقی ندارد در کجای جهان قصد اقامت در هاستل را انتخاب می کنید. در هاستل ها امکان انتخاب از میان دو مدل اتاق، اتاق های اشتراکی و اتاق های اختصاصی را خواهید داشت. اتاق های اشتراکی هاستل ها تعدادی تخت را در محیطی اشتراکی در اختیار مهمانان قرار می دهند. اما در بعضی موارد امکان رزرو اتاق های اختصاصی هاستل ها نیز برای مهمانان فراهم شده است.

انواع تخت در هاستل ها

تخت هایی که در این اتاق ها قرار دارند، یا به صورت چوبی هستند و یا فلزی که نوع فلزی آن ها برای کسانی که خواب سبکی دارند، خیلی مناسب نیست چرا که با اندکی جابجایی سر و صدا ایجاد می نماید. همین تخت ها نیز می توانند در دو مدل تکی و یا دو طبقه باشند. بهتر است قبل از رزرو هاستل، تمام این اطلاعات را به وسیله تماس به دست آورید تا در زمان اقامت مسئله ای برای شما پیش نیاید.

امکانات هاستل ها

از امکاناتی که می توان گفت در اغلب هاستل ها به طور رایگان در اختیار مهمانان قرار خواهد گرفت، اینترنت است. بعلاوه اغلب هاستل ها، آشپزخانه ای اشتراکی را در اختیار مسافران قرار می دهند تا بتوانند به راحتی به پخت و پز بپردازند.

در صورتی که از اتاق های اشتراکی هاستل ها بهره ببرید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که وسایلتان را باید در کجا نگهداری کنید. در بیشتر این هاستل ها یک کمد در اختیار شما قرار خواهد گرفت که می توانید وسایل خود را در آن نگهداری کنید ولی مسئولیت تهیه قفل برای درب آن ها با خودتان است و معمولا قفل ندارند.

با توجه به جمعیتی که در این اقامتگاه ها حضور دارند وجود چند سرویس بهداشتی و حمام، امری ضروری به نظر می رسد که در بیشتر موارد، توجه مناسبی به این موضوع می گردد. نتیجه ای که می توان از این مطلب تا اینجا گرفت این است که هاستل ها همه امکانات هتل ها را به صورت اشتراکی و با هزینه کمتر در اختیار مسافران قرار می دهند.

موقعیت مکانی هاستل ها

هاستل ها بر خلاف هتل ها که معمولا در نزدیکی اماکن گردشگری قرار دارند، در منطقه ها مرکزی شهرها ساخته می شوند تا دسترسی مناسبی به حمل و نقل عمومی و اماکن مهم برای آن ها مهیا گردد. از طرفی در بسیاری از شهرهای کوچک، هیچ هتلی وجود ندارد و این در حالی است که هاستل های بسیاری را می توانید در این شهرها پیدا کنید.

تفاوت هاستل ها با دیگر اقامتگاه ها

شاید این فکر به نظر شما برسد که هاستل همان خوابگاه است ولی باید بگوییم تفاوت هاستل و خوابگاه ها به شکلی است که تشخیص دادن آن ها از یکدیگر به سادگی امکانپذیر است.

اول اینکه خوابگاه ها معمولا در نزدیکی شرکت ها، سازمان ها و یا دانشگاه ها ساخته می شوند و هدف از احداث آن ها، اسکان دادن بخشی از پرسنل یا دانشجویان همین مکان ها است. پس می توان گفت کسانی که در خوابگاه ها اقامت دارند، دست کم در این زمینه به یکدیگر شبیه بوده و نقطه اشتراک دارند. این در حالی است که افرادی که در یک هاستل ساکن می شوند، دارای خصوصیات بسیار متفاوتی بوده و مانند ساکنین خوابگاه ها از یک قشر نیستند.

از دیگر تفاوت های هاستل و خوابگاه می توان به قوانین آنها اشاره نمود. قوانین خوابگاه ها معمولا سفت و سختی هستند، در حالی که در خوابگاه ها اینگونه نیست. خصوصیت بعدی خوابگاه ها این است که همیشه یک نگهبان در آن ها حضور دارد، ولی این مورد معمولا در هاستل ها وجود ندارد و خوابگاه ها از این نظر امنیت بیشتری دارند.

بعلاوه در بیشتر خوابگاه ها به علت امکانات اختصاصی بیشتری که در اختیار مسافران قرار می گیرد، هزینه بالاتری بابت اقامت پرداخت خواهد شد.

درباره تفاوت هاستل با دیگر اقامتگاه ها تا اینجا به مواردی اشاره نمودیم و باید چند مورد دیگر را نیز به آن ها اضافه کنیم. از این موارد می توان به تفاوت ساعت ورود خروج بین هاستل و هتل اشاره نمود که در هتل ها محدودیتی در این زمینه نداریم، ولی در هاستل ها به طور معمول به علت عدم حضور مالک ممکن است، برای بازگشت دیرهنگام به هاستل دچار مشکل شوید.

مورد دیگر مدت زمان سکوت در هاستل ها است که معمولا از ساعت 10 الی 11 شب تا ساعت 7 صبح امکانپذیر است، چرا که آسایش تمامی مسافران باید در این فضاهای اشتراکی برقرار گردد.

نکات مهم برای رزرو هاستل

قبل از رزرو هاستل حتما تمامی امکانات آن را مورد آنالیز قرار دهید تا دچار مشکل نشوید. اگر این امکان را ندارید، توصیه می کنیم برای مدت یک شب رزرو خود را انجام دهید و بعد از آنالیز شرایط هاستل نسبت به تمدید رزرو و یا اتمام آن اقدام کنید.

  • لوازم بهداشتی خود را همراه داشته باشید، چرا که در هاستل ها این اقلام در اختیار شما قرار نخواهد گرفت.
  • این نکته نیز معمولا درست است که هرچه هاستل کوچک تر باشد، نظافت خیلی بهتر و خدمات مناسب تری دارد و شما از خلوتی و آسایش بیشتری نیز برخوردار خواهید شد.
  • در بعضی از هاستل ها مکانی را برای برپایی چادر در نظر گرفته اند که شما می توانید از آن ها استفاه کنید و هزینه به مراتب پایین تری را برای اقامت در آن جا با برپایی چادر شخصی پرداخت کنید.
  • به یاد داشته باشید که بهتر است هنگام خروج از هاستل ها، اشیا قیمتی خود را همراهتان ببرید.
  • چشمبند و گوشگیر هم از جمله لوازمی هستند که بهتر است در هاستل ها همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید خواب راحتی داشته باشید.

اقامت مقرون به صرفه با رزرو هاستل

در این مقاله سعی کردیم به سوال هاستل چیست و چه امکاناتی دارد، پاسخ کاملی بدهیم. اگر در پی اقامت مقرون به صرفه در مقصد خود هستید، رزرو هاستل می تواند برترین گزینه باشد. فقط قبل از رزرو همانطور که گفته شد، حتما نسبت به آنالیز امکانات آن اقدام کنید. بعلاوه اگر اقامت در هاستل را انتخاب می کنید، توصیه ما این است که اجتماعی باشید و اگر گپ و گفتی جمعی شکل می گیرد در آن شرکت کنید. به این ترتیب، از اقامت خود لذتی دو چندان خواهید برد.

اگر تجربه اقامت در هاستل را دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

peyman dehghan

منبع: فلای تودی
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 2295

به "هاستل چیست و چه امکاناتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاستل چیست و چه امکاناتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید