میشوستین، نخست وزیری که در سایه نیست

به گزارش مجله دور زمین، نخست وزیران روسیه اغلب سریعا فراموش می شوند. کمتر کسی بین آنها مثل خود ولادیمیر پوتین وضعیتهای عالی تری پیدا می نمایند.

میشوستین، نخست وزیری که در سایه نیست

به گزارش خبرنگاران، به نقل از بلومبرگ، میخائیل میشوستین، از زمانی که در ماه ژانویه نخست وزیر روسیه شده خودش را ارتقا داده و در میان اعضای گروه اول بالا برده است. این رئیس مالیاتی سابقی که آگاه به تکنولوژی های مدرن است، تبدیل به چهره دولت روسیه در حوزه پاسخ به کروناویروس شد آن هم بعد از آنکه پوتین همان اوایل از نظرها کنار رفت. او به اجرای یک برنامه بودجه ای ملی بلندپروازانه که مورد علاقه رئیس جمهور روسیه است تاکید نموده است. محبوبیت شخصی او رو به افزایش است. در ماه نوامبر او تسلطش بر دستور کار داخلی را با یک اعمال تغییرات در کابینه تشدید کرد.

هنوز و در حالی که بیش از سه سال تا سرانجام دوره فعلی ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین باقی مانده خیلی زود است که بگوییم او به افراد دسته دوم ملحق می گردد.

میشوستین تا زمانی که از سوی مقام ارشد روسیه دستچین شد چندان شناخته شده نبود و تجسم نماینده حکومتی است که وارد سالهای غروبش می گردد. او در سیستمی که احتیاجمند نتایج است، یک مدیر توانمند بوده که خودش را در جایگاهی فراتر از غوغای سیاسی قرار داده است. در ساختاری که توسط شکاف و حاکمیت تعریف شده، او یک چهره رهبری نماینده است اما در عین حال کسی است که برای برجسته شدن در میان دیگرانی که تحت رهبری پوتین حوزه های قدرت خودشان را داشته اند دست و پا میزند.

با توجه به چالشهای مالی و سیاسی پیش رو، سال 2021 معین خواهد نمود که آیا میشوستین و کلیت دستگاه روسیه می توانند عملکرد متوازن نماینده را حفظ نمایند یا خیر.

پوتین بعد از دو دهه در قدرت بودن به دنبال یک جانشین نیست. او اخیرا اصلاحات قانون اساسی را به نتیجه رسانده که همراه با یک سری تدابیر دیگر به او اجازه نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری در سال 2024 را در صورتی که تصمیم به چنین کاری بگیرد می دهد. او در آن موقع در تلویزیون دولتی شرح داد، هدف او جلوگیری از جستجوی بی ثبات نماینده برای جانشینی او بوده است. او گفت: ما احتیاج به کار کردن داریم نه دنبال جانشین گشتن.

میشوستین با این استراتژی با هدف گوش به زنگ نگه داشتن نخبگان حاکم همخوانی دارد همانطور که نخست وزیر قبل از او یعنی دیمیتری مدودف احتیاج پوتین به یک فرد متمایل به تبادل ریاست جمهوری با او و مجددا کنار رفتن از آن را در سال 2008 برآورده کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1571

به "میشوستین، نخست وزیری که در سایه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میشوستین، نخست وزیری که در سایه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید