موضع آمریکا درباره تحولات لبنان، دیدار حریری با سفیر فرانسه

به گزارش مجله دور زمین، نخست وزیر لبنان با سفیر فرانسه در بیروت دیدار کرد.

موضع آمریکا درباره تحولات لبنان، دیدار حریری با سفیر فرانسه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از المیادین آنچه که تعدادی از لبنانی ها در شبکه های اجتماعی به نقل از منابع واشنگتن و صحبت از منشور فصل هفتم و ارسال نیروهای بین المللی به صحنه تظاهرات ها منتشر می نمایند٬ در واقع بخشی از اخبار دروغ است که طرف های داخلی در حال حاضر با هدف ضربه زدن به اعتبار این تظاهرات های خودجوش مطرح می نمایند.

بر اساس این گزارش، اطلاعات رسیده از واشنگتن اشاره می نماید که تا عصر روز یکشنبه موضع علنی اعضای کنگره مربوط به سیاست خارجه آمریکا٬ ادامه حمایت از بقای سعد حریری نخست وزیر لبنان در صندلی خود بود. از نظر اعضای کنگره٬ در مرحله کنونی کشور لبنان٬ هیچ جایگزینی بهتر از حریری وجود ندارد. در این میان آمریکا همچنان بر تحریم های اقتصادی ضد حزب الله به عنوان یک برگ اضافی در راستای مذاکره مستقیم با ایران تاکید دارد.

البته این موضع با درخواست واشنگتن مبنی بر احترام به آزادی بیان و رد هرگونه سرکوب٬ به عنوان ادبیات شناخته شده آمریکایی ها منافاتی ندارد. بنابراین هرموضعی که از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و یا از زبان هر هیئت دیگری به خاورمیانه بیان شود٬ چیزی جز یک گفتمان متعارف دیپلماتیک نیست.

در این میان کسانی که مطبوعات آمریکایی را دنبال می نمایند٬ به وضوح می توانند متوجه عدم پوشش قابل توجه اعتراضات لبنانی ها در سه روز نخست این تظاهرات ها شوند. حتی روزنامه واشنگتن پست تنها به انتشار یک گزارش به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس و یک گزارش دیگر که به شکلی ساده مطالبات تظاهرات نمایندگان را توضیح می داد بدون هیچ تحلیلی اکتفا کرد.

پیش از این اتفاقات٬ ترامپ تصمیم به خروج نیروهای خود از سوریه گرفته بود.در این میان شاید از نظریه توافق آمریکا و روسیه در مورد بسیاری از پرونده های منطقه حمایت زیادی صورت نگیرد؛ اما به نظر می رسد که هماهنگی مستقیم دوطرف با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه فراتر از یک احتیاج میدانی است.

اما نکته قابل توجه این است که آیا عدم حضورعلنی آمریکایی ها در صحنه تحولات اخیر لبنان تا این لحظه٬ دال بر عقب نشینی سیاسی آنها است؟ قطعا نه!

لبنان در واقع یک سکوی پرتاب برای همه کشورهای دنیا است تا به وسیله آن نقش های مختلف خود در خاورمیانه را تثبیت و منافعشان را در منطقه تضمین نمایند. اما مواضع دوگانه احزاب هم پیمان آمریکا در لبنان یعنی حزب نیروهای لبنانی و حزب سوسیالیست ترقی خواه تا این لحظه٬ جدا از بستر نیرنگ سیاسی شناخته شده در لبنان و نیز جدا از چارچوب تسویه حساب های داخلی میان هم پیمانان دیروز نیست.

حریری از همان لحظه اول در کوشش برای دور زدن هم پیمانان سابق خود بود و فضای نشست های اخیر وی نیز همین امر را نشان می دهد؛ جایی که حریری معتقد بود اصلاحات حتی بدون حضور حزب نیروهای لبنانی و حزب سوسیالیست ترقی خواه کاملا جدی است.

اما سوال مهم اکنون این است که اگر افکار عمومی لبنان وعده های دولت را نپذیرد٬ موضع آمریکا چه خواهد بود؟

تحرکات اخیر مردم لبنان صرف نظر از اینکه تا چه اندازه در وضعیت کنونی کشور تاثیر گذاشته٬ محاسبات همه را به هم ریخته است.

دیدار حریری با سفیر فرانسه

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی لبنان گزارش داد که سعد حریری نخست وزیر لبنان با برونو فوشه، سفیر فرانسه در این کشور دیدار کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 636

به "موضع آمریکا درباره تحولات لبنان، دیدار حریری با سفیر فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موضع آمریکا درباره تحولات لبنان، دیدار حریری با سفیر فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید