مهرابطال بر انتخابات هیات همگانی کردستان، همچنان قانون اجرانمی گردد

به گزارش مجله دور زمین، خبرنگاران - گروه استانها: 9 مرداد ماه امسال بود که انتخابات هیأت ورزش های همگانی با تمام حواشی قبل، حین و بعد از مجمع برگزار گردید و ساسان اسعدی با کسب بیشترین رای به این جایگاه پرحاشیه رسید.

مهرابطال بر انتخابات هیات همگانی کردستان، همچنان قانون اجرانمی گردد

عملکرد نه چندان قابل قبول این هیات در گذشته و حواشی ریز و درشت همیشگی پیرامون این هیات موجب شده بود که تغییر رویکرد در آن مطالبه غالب جامعه ورزشی شود و چنین شرایطی انتخابات آن را در کانون توجهات قرار داده بود.

شاید به همین دلیل بود که برای تصدی آن هم در کمیت و هم در کیفیت کاندیداهای ثبت نام شده با هیات های دیگر متفاوت بود. جو غالب بر این هیات چندان نرمال و معمولی نبود و تقریباً خود اهالی دستگاه ورزش نیز از شرایط بعرنج حاکم بر آن ناخشنود بودند اما اراده ای آهنین و البته پشت پرده کوشش می کرد به هر طریقی مانع از فروپاشی دژ منافع مستحکم خود شوند.

انتشار دو بار فراخوان ثبت نام، تعداد قابل توجهی کاندیدا، تغییرات پی در پی در اعضای مجمع، حرف و حدیث های فراوای در مورد چینش اعضا، زمزمه فشارهای فدراسیون و اصرار به رأی آوری کاندیدای خاص و نکات بسیاری دیگر نشانه هایی بود که ثابت می کرد که نمی توان به راحتی به آن دژ خودساخته نفوذ کرد.

کوشش مسئولان ورزش کردستان برای ایجاد حواشی در انتخابات هیات همگانی

صاحبان این اراده علنی و غیر علنی کوشش کردند کاندیداها را از ورود به مجمع منصرف نمایند، با این توجیه و تشریح که نتیجه انتخابات کاملاً تعیین شده است و به مصلحت نامحرمان نیست به این عرصه ورود نمایند، تمام کوششها صورت گرفت تا انتخابات کاملاً سوری برگزار شود.

تاکتیک آنان به صورت نصفه و نیمه جواب داد سه نفر از کاندیداها یا انصراف دادند یا به مجمع نیامدند و یا آمدند و فقط نظاره گر بودند اما سه نفر از کاندیداها ریسک حضور در مجمع و رقابت با کاندیدای اصلی را به جان خریدند.

بالاخره روز موعود فرارسید انتخابات برگزار گردید هر چند ساسان اسعدی از کارمندان اداره کل ورزش و جوانان رای بیشتریت را به دست آورد و رییس هیات شد اما گویا پیروزی دلچسپی برایشان نبود چون برخلاف پیش بینی نتوانسته بودند انتخابات یک طرفه ای را مهندسی نمایند و تا مدت ها با زیر و رو کردن آرا به دنبال آن 6 نفری بودند که به رقیب شان رای داده بودند. نطق آتشین و تقریباً نگران نماینده مدیرکل ورزش و جوانان نسبت به شرایط هیات مذکور دیگر اتفاق قابل توجه روز انتخابات بود.

اما این خاتمه کار نبود به طوری که در همان روزها زمزمه هایی مبنی بر وجود دلایلی دال بر غیر قانونی بودن انتخابات به گوش رسید.

هر چند این گفته و شنیده ها و زمزمه ها از سوی متولیان ورزش استان کردستان جدی گرفته نشد اما گویا یکی دو نفر از کاندیداهای حاضر در مجمع مذکور با تنظیم شکوائیه ای خطاب به مدیر کل امور مشترک فدراسیون ها در 10 بند موارد اعتراضی مد نظر خود که با آیین نامه برگزاری مجامع انتخابات هیأت های ورزشی تناقض داشت را اعلام نمودند.

اصرار و پیگیری معترضان مجمع هیأت ورزش های همگانی به وسیله وزارت ورزش و جوانان قریب دو ماه طول کشید و با وجود آنکه این حرف و حدیث ها در فضای ورزش استان منعکس می شد اما همچون بسیاری از موضوعات دیگر التفاتی به آن شد ولی نکته برجسته این داستان، قانون مداری و کوشش برای رعایت موازین و ضوابط آیین نامه ای در سطح وزارت ورزش و جوانان بود که با پیگیری موضوع و انطباق ادعای معترضین با نص قانون، مبادرت به صدور رأی کردند.

مهر ابطال برای انتخابات هیأت ورزش های همگانی کردستان

بالاخره دفتر مشترک امور فدراسیون های ورزشی وزارت خانه که به نوعی مرتبط با موضوع تخلف در هیأت ورزش همگانی بود روز 20 مهر ماه با ارسال نامه ای محرمانه خطاب به جولایی مدیر کل ورزش و جوانان، به صراحت ابطال انتخابات هیأت مذکور را گفت.

در این نامه که به امضای شروین اسبقیان مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون ها وزارت ورزش و جوانان رسیده، آمده است با توجه به اینکه 72 ساعت قبل از برگزاری انتخابات مجمع، 5 نفر از اعضای مجمع تغییر پیدا نموده اند، مقتضی است دستور فرمایید ضمن ابطال نتیجه انتخابات با هماهنگی فدراسیون مربوطه حدبیشتر ظرف مدت یک ماه نسبت به تجدید انتخابات برابر آیین نامه اقدام شود.

لحن و لفظ تاکیدی نامه جهت ابطال انتخابات نشان می دهد که جای هیچ شک و شبهه و توجیه و اعتراضی وجود ندارد و آنچه تعیین است اینکه انتخابات هیأت ورزش های همگانی که در تاریخ 9 مرداد ماه سال 98 برگزار گردید و منجر به انتخاب ساسان اسعدی شده است از 20 مهر ماه فاقد وجاهت قانونی و اعتبار ضروری است.

برای اولین بار در تاریخ ورزش کردستان است که نتیجه انتخابات یک هیأت ورزشی باطل اعلام می شود. با وجود آنکه در نامه منتقدین و معترضان عدم رعایت چندین بند و ماده قانونی آیین نامه برگزاری انتخابات هیأت های ورزشی ذکر شده بود و آنالیز و کنکاش دقیق هر کدام از آن می توانست رأی بر ابطال انتخابات مذکور دهد اما کارشناسان حوزه امور مشترک فدراسیون های ورزشی به استناد به بند 5 نامه معترضین و وجود اسناد مثبته نامه ابطال را نگاشتند.

بی تفاوتی مدیرکل ورزش و جوانان کردستان نسبت به درخواست وزارت خانه

اما نکته مهم و حائز اهمیت در این موضوع اینکه چرا پس از قریب 2 ماه از نامه ابطال انتخابات اقدامی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان صورت نگرفته است. صندلی اداری و حقوقی وزارت ورزش و جوانان و متن نامه ابطال به گونه ای است که در لازم الااجرا بودن آن جای هیچ شک و شبهه و تعللی وجود ندارد.

این ابهام که چرا حامد جولایی و همکارانش در حوزه توسعه ورزش قهرمانی از دستور صریح وزارت متبوعشان امتناع می نمایند و به اجرای آن گردن نمی نهند، علامت سؤال بزرگی است که هفته گذشته نقل محافل ورزشی استان بود.

جولایی که حداقل در ظاهر و حتی در سخنان علنی خود در مجمع انتخابات قبل و بعد از تعیین شدن نتیجه از شرایط حاکم بر این هیأت به شدت انتقاد کرد و فحوای کلامش تعیین بود که امیدی به هیأت جدید نیز ندارد چرا باید یک نامه وزارتی که متن آن کاملاً دستوری است را در کارتابل نامه های اداری اش بایگانی کند؟

با وجود آنکه دو ماه از نامه ابطال وزارتی می گذرد و جولایی و همکارانش به هر دلیلی مانع از رسانه ای شدن آن و عدم اجرای مفاد آن شده اند، اما بدون شک جامعه ورزشی و آنانی که در جریان چند و چون ورزش استان هستند، منتظر اقدام مدیر کل ورزش و جوانان استان هستند و با اعلام ابطال نتیجه انتخابات و فراهم کردند برگزاری انتخابات مجدد، ضمن تمکین به قانون، مراقبت و رعایت حق و حقوق عادلانه همه ذینفعان در چنین مجامعی را مد نظر قرار دهد.

اجرای حکم ابطال قطعاً به وجاهت دستگاه ورزش یاری می نماید

افشین خوش گوار یکی از نامزدهای مجمع انتخابات هیأت ورزش همگانی که با 6 رأی در مقابل 11 رأی ساسان اسعدی نتوانست حدبیشتر آرا را کسب کند، در مصاحبه با خبرنگاران، هدف خود از ورود به انتخابات را توسعه ورزش همگانی اعلام کرد و گفت: با مشورت بعضی از صاحب نظران و با توجه به صندلی حقوقی ام در اداره کل آموزش و پرورش و قرابت کاری و موضوعی با ورزش همگانی به این عرصه ورود پیدا کردم و برنامه های مدون 4 ساله را نیز با احصا نقاط ضعف و قوت و فرصت و تهدیدها در مجمع ارائه نمودم اما بیشتریت اعضای آن مجمع با برنامه فرد دیگری رأی دادند.

وی در رابطه با حکم ابطال انتخابات و برگزاری مجدد مجمع، گفت: ابطال یک انتخابات آن هم به استناد قانون و عدم رعایت موارد قانونی اتفاق خوشایندی برای ورزش استان نیست.

وی گفت: انتظار می رفت متولیان ورزش استان کردستان با درایت و دقت عمل بیشتری رعایت مفاد آیین نامه انتخابات هیات های ورزشی را مدنظر قرار می دادند.

این فعال عرصه ورزش استان کردستان اعلام کرد: شخصاً به بسیاری از اتفاقات و روال مجمع برگزار گردیده قبل و در حین برگزاری انتقاد داشتم. در چینش اعضای مجمع، در نحوه انتخاب هیأت های شهرستانی، نماینده ورزشکاران و مربیان، نماینده باشگاه ها و حتی عدم یا تایید صلاحیت بعضی کاندیدا ها شائبه هایی وجود داشت و البته مراتب را کتباً به معاونت توسعه ورزش قهرمانی ارائه کردم و تغییراتی هم در لیست دوم ایجاد شد اما جالب اینکه بیشتر تغییرات اجرا شده ارتباطی به موارد ذکر شده در نامه اعتراضی نداشت.

وی با بیان اینکه هدف من تغییر مثبت در فعالیت حوزه همگانی استان با استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل ها موجود در آموزش و پرورش بود، اعلام کرد: هر چند اعتقاد دارم برای حفظ وجاهت دستگاه ورزش استان باید حکم اعلام شده وزارت ورزش و جوانان رسانه ای و نیز عملیاتی شود اما در نهایت تصمیم گیرنده نهایی در این زمینه مدیر کل ورزش و جوانان و سرپرست فدراسیون رشته مربوطه هستند اما امیدوارم هر آنچه به منفعت و مصلحت ورزش استان است، رقم بخورد.

در حالی که انتخابات هیات همگانی استان کردستان به صورت کاملاً قانونی باطل اعلام شده است که مدیرکل ورزش و جوانان استان در مصاحبه با خبرنگاران این موضوع را رد کرد و گفت: انتخابات هیات همگانی کردستان باطل نشده است.

حامد جولایی اضافه نمود: بعد از ارسال نامه ای در مورد باطل گفتن انتخابات، ما پاسخ این نامه را دادیم و در نهایت وزارت ورزش و جوانان قانع شد که تخلفی در زمینه برگزاری این انتخابات صورت نگرفته است.

وی گفت: حکم ساسان اسعدی به عنوان رئیس هیات همگانی استان کردستان با اخذ نظر از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر شده است و به همین دلیل وزارت خانه اگر انتخابات را باطل می کرد چرا حکم وی را تایید کرد.

در حالی که تناقض در نوع فعالیت و اقدامات اجرا شده در اداره کل ورزش و جوانان و وزارت خانه مربوطه به شدت بالاست که متاسفانه در این میان دود اصلی این کم کاری به چشم ورزش کردستان می رود.

استانی که امروز دیگر نام و نشانی در عرصه ورزش در سطح کشور ندارد و علیرغم وعده های ریز و درشت از سوی مسئولان استانی و کشوری، نه تنها در بخش زیرساخت که در حوزه فعالیت ها و برنامه های ورزشی بخش زیادی از فعالیت ها سوری و تنها برای پر کردن فرم گزارش های عملکردی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 825

به "مهرابطال بر انتخابات هیات همگانی کردستان، همچنان قانون اجرانمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهرابطال بر انتخابات هیات همگانی کردستان، همچنان قانون اجرانمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید