شباهت های جنگ افغانستان و ویتنام؛ ذهن ها و قلب هایی که تسخیر آمریکا نشدند

به گزارش مجله دور زمین، بیش از 16 سال از حضور نظامیان آمریکایی در جنگ افغانستان می گذرد و این جنگ که دو برابر ویتنام به داراز کشیده است، اکنون عنوان طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا را یدک می کشد. با این حال جنگ تراژیک افغانستان شبا هت هایی نیز به نبردهای ویتنام دارد.

شباهت های جنگ افغانستان و ویتنام؛ ذهن ها و قلب هایی که تسخیر آمریکا نشدند

سفر به دل زیباترین منطقه آسیا را با تور ویتنام تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، رابرت بازینکو استاد تاریخ در دانشگاه هوستون آمریکا در هوستون کرونیکل نوشت: پس از سفر جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا به کابل در چهارشنبه گذشته، طالبان چندین راکت را با هدف انهدام هواپیمای ماتیس به فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل شلیک کردند.

آمریکا در 16 سال اخیر درگیر جنگی طولانی و تراژیک در افغانستان بوده که شباهت های بسیاری به جنگ ویتنام دارد.

در سال 1980 میلادی، دولت آمریکا به بسیاری از گروه های مجاهدین حمایت ملی و تسلیحاتی می کرد که علیه دولت مرکزی تحت حمایت شوروی سابق می جنگیدند و در آن دوران، از افراد مشابه طالبان که قصد حمله به وزیر دفاع آمریکا را نیز داشتند در واشنگتن به عنوان جنگجویان آزادیخواه یاد می شد.

در سال 1960 نیز همانطور که کن برنز و لین نوویچ در مستند خود با نام جنگ ویتنام نشان می دهند، واشنگتن از جنگجویان آزادیخواه دیگری در مناطق جنوبی ویتنام پشتیبانی اقتصادی و تسلیحاتی می کرد.

همانطور که ماتیس هدف حمله مخالفان مسلح در کابل نهاده شد، مک جورج باندی مشاور امنیت ملی وقت آمریکا نیز در فوریه سال 1965 مشغول دیدار از ویتنام بود که نیروهای ویت کانگ به پایگاه نظامی آمریکا واقع در شهر پلیکو از شهرهای مرکزی ویتنام حمله کردند. حتی در مناطق تحت کنترل حامیان آمریکا نیروهای این کشور در خطر قرار داشتند.

برخلاف بسیاری از جنگجویان افغان که بعدها به طالبان پیوستند، نیروهای سازمان سیاسی و چریکی ویت کانگ هرگز کمکی از دولت و یا مردم آمریکا دریافت نکردند؛ با این حال هر دو حمله یادشده پیامدهای خطرناک مداخله در بحران های داخلی دیگر کشورها را نشان می دهد.

در افغانستان امروزی و ویتنام چند دهه گذشته، واشنگتن برای آوردن (به اصطلاح) آزادی، به اعزام نظامی و فرستادن سلاح مبادرت کرد، اما در عوض حضور آمریکا باعث تشدید خصومت های داخلی شد و درگیری های نظامی نیز در این کشورها گسترش یافت.

حضور آمریکا در این دو کشور افزایش ناامنی ها و خونریزی ها را در پی داشت و به جای اتحاد میان مردم، آن ها را به جنگ برای استقلال خود علیه آمریکایی ها تشویق می کرد.

مقامات آمریکایی با حمایت از رژیم نگو دین دیم در تاسیس کشور ویتنام جنوبی در سال 1954 نقش داشت و پس از آن نیز مشاوران و نیروهای نظامی را به ویتنام اعزام کرد.

در زمان اوج حضور نظامیان آمریکایی در این کشور، شمار نیروها به 500 هزار نفر می رسید و ارتش آمریکا در جنگ ویتنام بیش از 6 میلیون تن بمب را در این کشور به کار برد، اما پیروز به تسخیر قلب ها و ذهن های مردم ویتنام نشد.

در واقع همانطور که مقامات نظامی و غیرنظامی آمریکا در ویتنام همیشه شاهد آن بودند، دشمن آن ها محبوبیت بیشتری نسبت به رژیم های تحت حمایت واشنگتن داشت که بقای آن ها به حمایت اقتصادی و تسلیحاتی واشنگتن وابسته بود.

پس از حمایت آمریکایی ها از مجاهدین برای براندازی رژیم تحت حمایت شوروی در کابل نیز افغان ها برای خروج نظامیان آمریکایی از کشور خود آماده بودند تا روند ایجاد دولت مستقل خود را شروع نمایند که قاعدتا شباهتی به دولت های لیبرال و مشابه دموکراسی غربی نبود.

این دقیقا همان چیزی است که ویتنامی ها معتقد به آن بودند، که خروج فرانسوی ها از کشورشان در سال 1954 به آن ها این اجازه را می دهد تا دولت و جامعه خود را تشکیل دهند.

با این وجود دموکراسی و حقوق بشر در هر دو مورد برای توجیه اشغال طولانی استفاده می شد و در ویتنام و افغانستان آمریکا به عنوان نیروی اشغالگر دیده می شد و مردم این کشورها نیز ضمن جنگ برای بیرون راندن آن ها، کسانی که با آمریکایی ها همکاری داشتند را نیز مجازات می کردند.

آمریکا حمایت مردم این کشورها را نداشت و این پیروزی - هر توصیفی که از پیروزی وجود داشته باشد- را غیرممکن می ساخت.

اکثر مردم آمریکا با ایدئولوژی دشمنان این کشور در افغانستان و ویتنام مخالفت می کردند اما وقتی افزایش شمار سربازان کشته شده در این جنگ ها را دیدند، حمایت از این جنگ ها را کاهش دادند.

.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید .

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 437

به "شباهت های جنگ افغانستان و ویتنام؛ ذهن ها و قلب هایی که تسخیر آمریکا نشدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت های جنگ افغانستان و ویتنام؛ ذهن ها و قلب هایی که تسخیر آمریکا نشدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید