روایت نشریه تی24 ترکیه از حمله برق آسای سوریه به شرق ادلب و رویکرد ترکیه

به گزارش مجله دور زمین، وقتی که ارتش سوریه و فرماندهان روسی نیروی خود را بر جاده مواصلاتی ام5 و مرة النعمان متمرکز کردند٬ ترکیه خواستار آتش بس شد و کوشش کرد بخشی از معارضین سوری را روانه لیبی کند.

روایت نشریه تی24 ترکیه از حمله برق آسای سوریه به شرق ادلب و رویکرد ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ در روزهای گذشته ارتش سوریه در بعضی مناطق شرق ادلب٬ پیروزی ها و پیشروی های جدیدی داشته و حالا بخش مهمی از نیروی تروریستی هیئت التحریر الشام٬ عملاً در بن بست نهاده شده است.

با توجه به اهمیت موضوع ادلب برای ترکیه و تعهداتی که اردوغان در موافقت نامه سوچی داده٬ تحولات جدید ادلب می تواند بر موقعیت ارتش سوریه و معارضین مسلح سوری تأثیر بگذارد و احتمالاً آنکارا هم ناچار گردد در بعضی نگرش های خود به معارضین و موازنه نظامی در غرب فرات٬ تجدیدنظر کند. آک دوغان اُزکان تحلیل گر و نویسنده پایگاه تحلیلی خبری تی24 در یادداشتی٬ به آنالیز ابعاد مهم پیشروی ارتش سوریه در شرق ادلب پرداخته است.

ادلب و موقعیت جدید ارتش سوریه

در روزهای گذشته شاهد آن بودیم که نیروهای ارتش سوریه از سمت شرق ادلب و در جهت جاده مواصلاتی ام5 پیشروی و تعداد قابل توجهی از روستاها و مزارع بزرگ این منطقه را آزاد کردند، حالا به جرئت می توان گفت٬ چیزی نمانده که شرق ادلب به تمامی به دست ارتش سوریه بیفتد.

نیروهای اسد از جهت جاده ام5 با حمایت هوایی روس ها پیشروی نموده و امروز به جایی رسیده اند که می توان آن را آستانه و نقطه ورود به مرة النعمان دانست.

از شروع بحران سوریه تاکنون٬ ادلب برای معارضین مسلح ضد اسد٬ حکم قلعه تسخیرناپذیری داشته و همیشه آن را حفظ نموده اند. گروه های افراطی که خود را جهادگر می نامند٬ در این منطقه توان خود را متمرکز کردند و اهمیت ویژه ای به مره النعمان می دهند، بنابراین اگر با تداوم پیشروی نیروهای اسد و حمایت هوایی روسیه٬ این شهر کوچک به دست حکومت دمشق بیفتد٬ چنین چیزی٬ تحول جدید و مهمی در پرونده سوریه خواهد بود.

در روزهای اخیر٬ جهادگران افراطی وابسته به القاعده و هیئت تحریر الشام در شرق ادلب تلفات فراوانی داده اند و نیروهای اسد کوشش می نمایند تا جاده ام5 را به عنوان جاده مواصلاتی حلب به شام به تمامی در اختیار بگیرند.

نیروهای اسد در جنوب ادلب هم وارد معرکه بزرگی شدند و به سوی مرة النعمان پیشروی کردند که پیش از جنگ دارای 60 هزار نفر جمعیت بوده و دقیقاً در 33کیلومتری ادلب نهاده شده است و ارتش سوریه حالا تا مسافت 2کیلومتری این نقطه٬ پیش رفته است.

ترکیه و پرونده ادلب

همچنان که می دانیم٬ آنکارا تعهد داده بود که هیئت التحریر الشام و گروه های موسوم به جبهة الوطنیه را عقب براند و آنان را قانع کردن کند تا جاده های ام4 و ام5 را به ارتش سوریه واگذار نمایند و به منطقه ای بروند که آنجا را منطقه عاری از تنش و درگیری نامیده اند، اما آنکارا در این جهت ناموفق بود و نتوانست آنان را قانع کردن کند.

از دیگر سو٬ بن بستی که در این منطقه ایجاد شده٬ این است که نیروهای اسد هم نتوانستند در منطقه ورودی این دژ یعنی از جهت خان شیخون٬ شمال لاذقیه و قبین٬ پیشروی چندانی داشته باشند، به همین خاطر در سال 2020 میلادی٬ ارتش سوریه و فرماندهان روسی تصمیم گرفتند که اولویت را بر این بگذارند که جاده ام5 و مرة النعمان را تماماً تحت کنترل خود دربیاورند.

از ادلب تا لیبی

روس ها کوشش کردند تمام نیروی خود را در این منطقه متمرکز نمایند و حملات گسترده ای در آن جبهه صورت گرفت که موجب گفت وگوهای جدیدی بین آنکارا و مسکو شد.

آنکارا در آن مقطع به دنبال آن بود تا فرصتی برای اعمال یک آتش بس جدید به دست بیاورد و بخشی از نیروهای جهادی را از آن منطقه گردآوری و آنان را راهی لیبی کند، چرا که تحولات لیبی بسیار شتاب گرفته و توجه همه را به سوی خود جلب نموده است.

چنین شد که گفت وگوهای آنکارا مسکو به نتایج جدیدی رسید و در نهمین روز ماه جاری میلادی٬ وزارت دفاع روسیه٬ خبر توافق اعمال آتش بس را اعلام نموده و دمشق نیز اعلام نمود که به آن پایبند می ماند. در چارچوب این توافق٬ مسکو 2 هفته دیگر هم به ترکیه مهلت داد تا در ادلب٬ تغییرات لازم را صورت دهد.

در چارچوب توافقات جدید ترکیه و روسیه٬ سه نقطه جدید در شرق٬ جنوب و غرب ادلب ایجاد شد تا ترکیه بتواند آب آشامیدنی٬ غذای گرم و خدمات پزشکی در اختیار مردم غیرنظامی بگذارد و خودروهای لازم برای انتقال خانواده ها به مناطق امن٬ به داخل سوریه بروند.

بر اساس گزارش های محرمانه ای که القدس العربی لندن به آنها دست پیدا نموده٬ ترکیه در آن مقطع دو بار با فرماندهان مخالفین سوری نشست تشکیل داده است. یک بار در گازی عنتاب و یک بار هم در ریحانلی در استان مرزی هاتای. در این دیدارها٬ مقامات امنیتی و دفاعی ترکیه٬ بخشی از گفت وگوهای خود با مقامات روسی را به اطلاع آنها رسانده و این پیغام را هم ابلاغ کردند که هر آن چه از دستمان برمی آمد انجام دادیم و بیشتر از این نمی توانیم کاری بکنیم. باید خود را مهیای مقطعی بکنید که ما امکان حمایت از شما را نخواهیم داشت.

پس از ابلاغ این پیغام٬ دیدارهای امنیتی بین ترکیه و سوریه نیز انجام شد و ترکیه به روسیه چنین پیغام داد: معارضین باز هم دست به سلاح خواهند برد و احتمالاً این بار٬ تندتر و خشن تر عمل خواهند کرد. همین هم شد و در روز بیست و چهارم٬ یک بار دیگر درگیری ها شروع شد. دور جدید حملات٬ 62 مورد بمباران هوایی صورت گرفت و شرق و جنوب ادلب به شکل جدی مورد اصابت نهاده شد.

مخالفین هم در غرب حلب خود را به کارخانه مقواسازی رسانده و از آنجا ارتش سوریه را مورد حمله قرار دادند. اما نیروهای اسد پیشروی سریعی داشته و توانستند در شمال ابوجریف٬ تل قطار و قرسیان٬ حملات سریعی انجام داده و نتیجه بگیرند. تداوم این حملات موجب آن شد که نیروهای اسد در مدت زمانی بسیار کوتاه خود را به 2 کیلومتری مره النعمان برسانند.

اگر مره النعمان سقوط کند

پیشروی نیروهای ارتش سوریه به سوی مره النعمان به شکلی است که شباهتی به محاصره ندارد. گویی آنان یا اطلاعات محرمانه دارند و به خوبی می دانند که معارضین٬ قصد یا توان مقاومت نخواهند داشت. یا این که می دانند با حمله مستقیم و سریع٬ زودتر نتیجه می گیرند.

در هر حال باید گفت٬ سقوط مره النعمان می تواند تحول مهمی در شرق لیبی باشد و همچنین به عنوان مقدمه و کارتی برای قدرتمندتر شدن ارتش سوریه برای کنترل کامل ادلب تلقی گردد.

آک دوغان اُزکان تحلیل گر و نویسنده پایگاه تحلیلی خبری تی 24

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 867

به "روایت نشریه تی24 ترکیه از حمله برق آسای سوریه به شرق ادلب و رویکرد ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت نشریه تی24 ترکیه از حمله برق آسای سوریه به شرق ادلب و رویکرد ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید