دو ابلاغ محیط زیست به شرکت نفت در پی حادثه سرخون، نگران حوادث مشابهی هستیم که دیده نمیشود

به گزارش مجله دور زمین، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به دو ابلاغیه این سازمان به شرکت نفت در پی حادثه سرخون گفت: غیر از حوادث این چنینی - که ابعاد بسیار بزرگی دارند -، ما نگران حوادثی هستیم که به دلیل فرسودگی خطوط لوله انتقال نفت رخ می دهند و ما متوجه آن ها نمی شویم و با چشم دیده نمی شوند.

دو ابلاغ محیط زیست به شرکت نفت در پی حادثه سرخون، نگران حوادث مشابهی هستیم که دیده نمیشود

علی مریدی در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن اشاره به حادثه شکستگی خط لوله انتقال نفت مارون در شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بر اساس قانون حفاظت از خاک - که طی سال گذشته ابلاغ شده است - شرکت نفت موظف است که ضمن جبران خسارت، محدوده ای که آلوده شده است را پاکسازی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه روش های مختلفی به لحاظ فنی برای پاکسازی خاک از آلودگی وجود دارد، توضیح داد: به هرحال این روش ها هزینه و زمان بر هستند. با این وجود بر اساس قانون حفاظت از خاک ما از شرکت نفت خواسته ایم که در درجه اول نسبت به برطرف آلودگی اقدام نموده و برنامه و روش خود را برای این کار به ما اعلام کند و درجه دوم بودجه ای را برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه و بازسازی خطوط لوله انتقال درنظر بگیرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: احتیاج است محدوده ای که در آن حادثه شکستگی خط لوله انتقال نفت اتفاق افتاده است ضمن قرق، برطرف آلودگی گردد و به تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیز برسد.

مریدی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث آلودگی آب نگرانی در زمینه آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی پس از بارش باران است، گفت: متاسفانه با بارش باران خاک آلوده شسته و بخشی از آن وارد رودخانه ها و منابع آب زیرزمینی می گردد. متاسفانه دفعات گذشته که این اتفاق اتفاق افتاده بود آب چشمه سرخون تا مدت ها آلوده بود. به هرحال ابعاد انتشار آلودگی باید شناسایی و اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار آب آلوده انجام گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: غیر از حوادثی که در خط لوله انتقال نفت رخ می دهد و ابعاد فاجعه آنقدر عظیم است که ما متوجه آن می شویم، حوادثی هستند که در مسیرهای انتقال به دلیل فرسودگی لوله های انتقال رخ می دهد و ما متوجه آن ها نمی شویم و در واقع بخشی از این حوادث با چشم دیده نمی شوند. این مسئله سبب می گردد که آلودگی های نفتی به تدریج به داخل زمین نفوذ نمایند و آلودگی آب و خاک را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در انتها تاکید نمود: سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر است که با استناد به قانون حفاظت از خاک دستگاه های متولی را موظف به برطرف ایرادات و بازسازی در خطوط انتقال نفت در نقاط مختلف کشور کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1534

به "دو ابلاغ محیط زیست به شرکت نفت در پی حادثه سرخون، نگران حوادث مشابهی هستیم که دیده نمیشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو ابلاغ محیط زیست به شرکت نفت در پی حادثه سرخون، نگران حوادث مشابهی هستیم که دیده نمیشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید