اوضاع 70 هزار حاشیه نشین چابهار در کرونا؟

به گزارش مجله دور زمین، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ضمن اعلام شناسایی نقاط پرخطر و یاری رسانی به حدود 70 حاشیه نشین در منطقه چابهار، از احتیاج الکل و پارچه ماسک واحدهای فراوریی برای فراوری تجهیزات مورد احتیاج مقابله با کرونا اطلاع داد و گفت: اگر مواد اولیه تامین گردد به طور حتم می توان به غیر از چابهار بخشی از احتیاج سایر حوزه ها را نیز تامین کرد.

اوضاع 70 هزار حاشیه نشین چابهار در کرونا؟

به دنبال شیوع ویروس کرونا در ایران و فراگیر شدن آن در کل کشور در روزهای اخیر اعلام شد که شهر چابهار و منطقه آزاد چابهار نیز درگیر این موضوع شده اند؛ از این رو مسئولان در منطقه اعلام کردند با تشکیل ستاد پیشگیری از کرونا اقداماتی از جمله تعطیلی بازارها و یا فعالیت های مالی و همچنین عدم پذیرش مسافر در منطقه اجرا شده است.

اما آخرین شرایط منطقه آزاد چابهار و به ویژه بخش های حاشیه ای شهر چابهار موضوعی است که در گفت وگو با عبدالرحیم کردی - مدیرعامل منطقه آزاد چابهار - مورد آنالیز نهاده شده است.

وی با بیان این که در این مدت نقاط پرخطر چابهار شناسایی شده اند، اظهار کرد: با برنامه هایی که در دستور کار نهاده شد سعی بر این بود که بخش های حاشیه نشینی را تحت کنترل قرار دهیم، چراکه در چابهار حدود 70 هزار حاشیه نشین وجود دارد که اگر درگیر این ویروس شوند بسیار مسأله ساز خواهد بود، از این رو با شناسایی این مناطق پرخطر توانستیم با استفاده از ظرفیت های موجود منطقه آزاد این محل ها را در چند نوبت ضدعفونی و گندزدایی کنیم.

کردی اضافه نمود: در عین حال آنالیز هایی اجرا شده تا بتوان اقلام مورد احتیاج و تجهیزات مقابله با کرونا را در اختیار بخش های حاشیه نشینی قرار داده و از شیوع ویروس در این مناطق تا حد ممکن پیشگیری گردد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ادامه به شرایط تامین و فراوری تجهیزات مورد احتیاج برای مقابله با کرونا در منطقه اشاره نمود و شرح داد: از همان ابتدا با مذاکراتی که با فعالان و فراوری نمایندگان داشتیم واحدهای فراوریی اقدام به اصلاح خط فراوری جهت فراوری اقلام ضروری مورد احتیاج همچون مایع ضد عفونی مورد احتیاج کردند؛ به طوری که حتی واحدهای فراوری عطر و ادکلن به سمت فراوری مواد ضدعفونی نماینده رفتند، اما مسأله اینجاست که با معضل کمبود مواد اولیه به ویژه الکل روبرو هستیم که اگر دستگاه های ذیربط در اختیار ما قرار دهند به طور حتم منطقه آزاد چابهار می تواند نه تنها احتیاج چابهار را از این لحاظ تامین کند، بلکه احتیاج بخشی از کشور را تامین خواهد نمود.

وی با بیان این که مذاکراتی با دانشگاه های علوم پزشکی استان برای اعلام احتیاج و تامین احتیاجهای کادر درمان و پزشکی داشته ایم، ادامه داد: از این جهت واحد فراوریی تجهیزات پزشکی آماده است تا نسبت به فراوری احتیاجها اقدام کند این در حالی است که فراوری گان (لباس کادر درمان) شروع شده و فراوری ماسک را نیز انجام خواهند داد.

کردی ادامه داد: با واحدهای فراوری پلاستیک نیز مذاکراتی اجرا شده که بتوانند فراوری دستکش انجام دهند که اگر دستگاه مورد احتیاج آنها تامین گردد، می تواند دغدغه فراوری در این بخش را نیز تا حد زیادی رفع نمایند.

وی با اشاره به دیگر اقدامات اجرا شده در چابهار گفت: با برنامه ریزی اجرا شده و استفاده از ظرفیت موسسه خیریه طلوع بی نشان ها قرار است اقشار آسیب پذیر درمانی از جمله دیابتی ها و سرطانی ها شناسایی و اطلاعات آنها را دریافت کنیم که در صورت بروز مشکل بتوان احتیاجهای دارویی و بهداشتی آنها را تامین و به آنها تحویل داد تا از خانه خارج نشده و کمترین عبور و مرور را داشته باشند.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار که اخیرا از مردم خواسته بود که به چابهار نروند، بار دیگر از مردم خواست که به هیچ عنوان به چابهار سفر ننمایند و گفت: بی توجهی به این موضوع باعث می گردد که خودشان در این سفر با مشکل روبرو شوند، چراکه ما در گیت های ورودی غربالگری انجام می دهیم و از سوی دیگر نه هتل ها و نه خانه ها به هیچ عنوان پذیرش مهمان ندارند و امکان برپایی کمپ نیز وجود ندارد.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر واحدهای تجاری کاملا بسته هستند و در نهایت ورود به چابهار برای آنها مطلوب نخواهد بود. بهترین راه مقابله و پیشگیری از این بیماری در خانه ماندن و رعایت توصیه های بهداشتی است که باید به آن توجه داشته باشند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 1002

به "اوضاع 70 هزار حاشیه نشین چابهار در کرونا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوضاع 70 هزار حاشیه نشین چابهار در کرونا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید