انتخابی تیم ملی آب های خروشان در آب های آرام زاینده رود!

به گزارش مجله دور زمین، مسابقات انتخابی تیم ملی رفتینگ در حالی در آب های آرام و بدون موج چالش برانگیز زاینده رود در منطقه تفریحی ناژوان اصفهان در حال برگزاری است که قرار است تیم ملی در مسابقات جهانی ترکیه در پیستی پارو بزنند که مسئولین برگزارکننده برای سخت تر کردن آن حتی پیست مصنوعی هم ایجاد کردند.

انتخابی تیم ملی آب های خروشان در آب های آرام زاینده رود!

به گزارش خبرنگاران، مسابقات انتخابی تیم ملی رفتینگ ایران از تاریخ 8 اردیبهشت ماه در منطقه تفریحی ناژوان اصفهان در حال برگزاری است اما نکته ای که در برگزار کردن این مسابقه حائز اهمیت است نوع رودخانه آبی است که این مسابقات در آن در حال برگزاری است. کافی است شما در گوگل بزنید مسابقات رفتینگ و آنچه خواهید دید عکس های زیبایی است که آدرنالین شما را بالا می برد چراکه در تصاویر قایقی را در میانی از آب های خروشانی نشان می دهد که قایقرانان با تبحر در حال کنترل قایق خود هستند.

و حالا زاینده رود در بخشی از خود که آرامش و زیبایی را بر پهنه اصفهان گسترانده میزبان مسابقات انتخابی تیم ملی است، برای این که بدانیم آیا این نحوه برگزاری با توجه به ماهیت رشته درست است یا خیر با مهرداد رحیمی یکی از کارشناسان این رشته به گفت گو پرداختیم که حاصل آن را می خوانید:

درجه منطقه مسابقه زیر یک است

مهرداد رحیمی با اشاره به این که بحث استاندارد نبودن منطقه را قبلاً به فدراسیون یادآوری کرده ام، گفت: این موضوع را قبلاً به فدراسیون گفته بودم. چون قایقرانی در رشته رفتینگ باید در آب های خروشان برگزار شود. به خصوص الان که مسابقات برون مرزی این رشته در رودخانه ها و پیست هایی برگزار می شود که ازنظر سطح برگزاری و سختی درجه بین 1 تا 6 قرار دارند که از آسان ترین تا سخت ترین حالت است و معمولاً مسابقات در شرایطی برگزار می شود که درجه 3 را دارند یعنی سطح متوسط باشد.

وی اضافه کرد: اما مسابقات فعلی در منطقه ای از رودخانه برگزار می شود که می توان گفت کمتر از یک است. زمانی که اسم از انتخابی است، این ملاک خوبی برای انتخابی نیست و من این موضوع را ازنظر فنی به اطلاع فدراسیون رسانده بودم. این نمی تواند درشان یک تیم ملی که برای کاپ جهانی خود را آماده می کند، باشد. مسئولان استانی که تصمیم گیرنده هستند اصرار داشتند که در این راستا در اصفهان برگزار شود. در اصفهان ما متأسفانه آدم فنی بین مسئولین برگزارکننده نداریم و از بچه های رفتینگ کار فردی حضور ندارند.

وی ادامه داد: این مصلحت اندیشی را نمی دانم برای چیست که اصرار داشتند در این منطقه از اصفهان برگزار شود. حتی اگر کمی از اصفهان دورتر شویم در منطقه باغ بهادران نیز شرایط بهتر از این منطقه است. البته فکر می کنم یکی از دلایل این است که رئیس فدراسیون مدت کوتاهی است که این مسئولیت را برعهده گرفته و من فکر می کنم در حال شناخت نفرات و عملکرد آن ها است.

عدم بها دادن به کارشناسان و افراد باتجربه

کارشناس قایقرانی کشورمان با دلخوری از عدم توجه فدراسیون به افراد باتجربه تاکید کرد: چیزی که مهم است این مساله است که فدراسیون باید به کارشناسان و ورزشکاران باتجربه و افرادی که سال ها تجربه کسب کردند، بها دهد. من تنها خود را نمی گویم البته که سابقه من در فدراسیون موجود است؛ هم در اسلالوم و هم رفتینگ. بهر جهت تجربه ای دارم این را اگر فدراسیون اهمیت و بها دهد مسئولین استانی هم مجبور هستند آن را رعایت کنند.

رحیمی اظهار داشت: رفتینگ در کل جهان تحت پوشش دو فدراسیون است، فدراسیون بین المللی رفتینگ که قدمت بیشتری دارد و دیگری فدراسیون جهانی رفتینگ که تازه تأسیس است و از سطح پایین تری برخوردار است و قوانین آن کمی فرق دارد و کشورهای کمی هم عضو آن هستند. ایران در این فدراسیون صاحب کرسی است و چون از بین کشورهای آسیایی اولین کشور هستیم مرکز آسیایی رفتینگ را به اصفهان دادند، شاید یکی از دلایلی که در اصفهان برگزار می کنند همین مساله باشد ولی ما شرایط لازم را در خود شهر اصفهان نداریم.

انتخابی بدون چالش در شرایط گل و بلبلی

سرمربی سابق تیم ملی رفتینگ در پاسخ به این سوال که آیا این نوع انتخابی درست است یا خیر؟ گفت: آب های خروشان یکی از رشته های قایقرانی است که تجربه و قدرت بدنی در آن بسیار مؤثر است و البته تجربه ارجحیت دارد. فرد باید آب را بشناسد و با توجه به انرژی خود آب و موج، قایق را هدایت کند. وقتی که ما می آییم قایق را در آب آرام قرار می دهیم که هیچ چالشی ندارد، انتخاب درستی نکردیم. ممکن است تیمی که صرفاً آمادگی جسمانی دارد مقام بیاورد و در اصل این تیم نمی تواند در مدت زمان کوتاه تجربه ای که نیاز است برای مسابقات جهانی را به دست آورد. در ادامه تیمی مبتدی و ناشی را راهی مسابقات می کنیم که نتیجه لازم را به دست نمی آورند مگر این که مسابقات در سطحی که باید برگزار شود انجام نشود و...

رحیمی شرح داد: این مساله می تواند حیثیت تیم ملی را زیر سوال ببرد. ما تیم های بسیار خوبی داریم که در آب خروشان قابلیت خیلی خوبی دارند و می توانستند با حضور در این مسابقات محک خوبی زده شوند. مسابقات ترکیه زیر نظر فدراسیون جهانی رفتینگ است و محل مسابقه را که بررسی کردم از چند ماه پیش پیست مصنوعی در آن ایجاد کردند و راستا را سخت تر کردند و سطح بالاتر رفته است.

وی در خصوص جایگاه ایران در دو فدراسیون رفتینگ، اظهار داشت: ما در این رشته از 12 سال پیش فعال شدیم که مسابقات را در رودخانه های چهارمحال و بختیاری، اروند، چالوس، زاینده رود در مناطقی که بهتر بود و پل زمان خان که بسیار خوب بود برگزار می کردیم. ازنظر مقامی در بخش فدراسیون بین المللی رفتینگ در بخش آقایان یک مقام چهارمی داریم و در بخش بانوان نیز مقام های دومی و سومی. اما در فدراسیون جهانی که 2 یا 3 سال است شروع کردیم هیچ مقام درخوری کسب نکردیم. تیم هایی هم که داشتیم تیم های آن چنانی نبودند البته من مسابقات کاپ جهانی که سطح پایینی دارند را ندیده می گیرم.

رشد و پیشرفت نتیجه حضور افراد کارشناس در رأس امور

رحیمی در خصوص برگزاری کمپ نخبه گزینی در شهرکرد گفت: در این کمپ به همراه کتایون اشرف، رکسانا رازقیان، نیروانا اسد بیگی و نوریا نیومن قهرمان جهانی آب های خروشان که 19 سال سن دارد حضور داشتم. این کمپ در سال جاری از استان کهگیلویه شروع شد، بعد چند روزی در چهارمحال و بختیاری و الان در قزوین در حال برگزاری است. این کمپ برای بچه های زیر 15 سال بود که ازنظر استعدادیابی آن ها را بررسی کردیم. بین 30-20 نفر بازیکن در این اردو حضور داشتند که حدود 10 نفر آن ها برای آموزش های بیشتر و بالاتر انتخاب شدند. در سنین پایین بچه ها قابلیت یادگیری بالاتری دارند.

وی اضافه کرد: کمپ بسیار خوبی بود و ما با روش کار قهرمان جهان که فرانسوی و سن بسیار کمی هم داشت آشنا شدیم. این می تواند تأثیر زیادی در رشد و توسعه قایقرانی اسلالوم داشته باشد، اسلالوم یکی از رشته های المپیکی قایقرانی است که در ایران قدم های خوبی در آن برداشته شده است و آن هم به دلیل مدیریت خوب فردی مثل کتایون اشرف که از مربیان باسابقه این رشته است وقتی یک کارشناس در رأس باشد و کار خود را به خوبی انجام دهد نتیجه بسیار خوب و قشنگ خواهد بود و کارها خوب پیش می رود.

رحیمی شرح داد: بنا به درخواست استان ها این کمپ برگزار می شود و بسته به اعلام آمادگی استان میزبان شرایط متفاوت است. پیش از برگزاری محل مدنظر برای کمپ مورد بررسی از نظر امکانات قرار می گیرد و بعد کمپ برگزار می شود. این مساله با نظر و صلاحدید مسئول کمیته اسلاولوم با مربیان داخلی ادامه دار خواهد بود.

حتی اجازه ندادند به محل مسابقات بروم

پیشکسوت قایقرانی کشورمان با اشاره به این که درگذشته به ما یاد داده بودند کسانی که حتی یک روز زودتر از در رودخانه پارو زدند را احترام بگذاریم گفت: متأسفانه من بیش از 30 سال است در رشته قایقرانی هستم و کلیه قایقرانان اصفهان به نوعی شاگرد من محسوب می شوند؛ ولی در رابطه با این مسابقات اول که هیچ اهمیتی برای تجربه من هیئت استان قائل نشدند و بعد هم هر جور که شد تلاش کردند که من و افرادی که تجربه و تبحر این رشته را دارند نتوانند به محل مسابقات برویم.

رحیمی اضافه کرد: من نمی دانم این نوع مدیریت برای چیست که ترجیح می دهند فردی که رشته تخصص وی آب های آرام است بیاید و آب های خروشان را در آب آرام برگزار کند، نتیجه این شود. این که افرادی که از روی رابطه می توانند در پست هایی قرار گیرند، همان گونه که طی این سال ها بوده است و در رأس کمیته رفتینگ افرادی بودند که این رشته را در راستا رشد قرار ندادند. من دوست دارم این مساله روشن شود و شرحاتی را بشنوم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 269

به "انتخابی تیم ملی آب های خروشان در آب های آرام زاینده رود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخابی تیم ملی آب های خروشان در آب های آرام زاینده رود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید