شروع مباحثات مجلس نمایندگان آمریکا درباره بندهای طرح استیضاح ترامپ

به گزارش مجله دور زمین، آنالیز دو اتهام رسمی رئیس جمهور آمریکا در طرح استیضاح وی در کمیته قضائی مجلس نمایندگان این کشور شروع شد.

شروع مباحثات مجلس نمایندگان آمریکا درباره بندهای طرح استیضاح ترامپ

از وبلاگ کوهنوردی پورسه دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا امروز (پنجشنبه) با شروع مباحثات درباره بندهای طرح استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، یک گام دیگر به تحقق این اقدام نزدیک شدند.

به نوشته خبرگزاری رویترز دو بند از طرح استیضاح ترامپ، که قرار است هفته آینده در صحن علنی مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته گردد، امروز در کمیته قضائی این مجلس به بحث و آنالیز گذاشته شد.

این دو بند شامل سوءاستفاده ترامپ از قدرت و اختیارات ریاست جمهوری جهت فشار آوردن به دولت اوکراین برای انجام تحقیقاتی علیه جو بایدن رقیب انتخاباتی خود و همچنین ممانعت از اجرای قانون و تحقیقات کنگره در این موضوع است.

جرالد نَدلر رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان در شروع این جلسه مباحثه گفت: اگر رئیس جمهور [ترامپ] می تواند، اولا از قدرت خود سوءاستفاده کند و سپس تمام درخواست های کنگره برای اطلاعات را به تعویق بیاندازد، پس کنگره دیگر نمی تواند به وظایف در نظارت و متعادل کردن شاخه اجرایی (دولت) عمل کند و آنگاه رئیس جمهور یک دیکتاتور می گردد.

احتمال می رود کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا طی ساعت آینده در روز پنجشنبه اتهامات علیه ترامپ را تایید و تصویب کند. پس از آن در هفته آینده صحن علنی مجلس نمایندگان تصمیم خواهد گرفت که آیا ترامپ سومین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا باشد که استیضاح می گردد یا نه.

روز گذشته (چهارشنبه) نیز رهبر اکثریت جمهوری خواه سنای آمریکا گفت، بعد از اتمام فرایند استیضاح رئیس جمهور این کشور در مجلس نمایندگان، دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در سنا ماه ژانویه برگزار می گردد. (جزئیات بیشتر)

طبق قانون اساسی آمریکا، بعد از تصویب طرح استیضاح رئیس جمهور در مجلس نمایندگان، این طرح به مجلس سنا ارجاع می گردد و در این نهاد قانونگذاری، دادگاه استیضاح برگزار می گردد. در صورت تایید استیضاح توسط حداقل 60 سناتور از مجموع 100 سناتور مجلس سنا، رئیس جمهور از مقام خود برکنار می گردد.

با توجه به ترکیب کنونی مجالس نمایندگان و سنای آمریکا تصویب طرح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان احتمال دارد اما عملی شدن برکناری او در سنا امری بعید به نظر می رسد. دموکرات ها در مجلس نمایندگان اکثریت را در اختیار دارند و جمهوری خواستار در سنا دارای اکثریت کرسی ها هستند.

کاخ سفید هفته قبل در نامه ای به مجلس نمایندگان رسما گفت که ترامپ در جلسات تحقیقات مجلس نمایندگان حضور نخواهد یافت و هیچ وکیلی نیز از طرف وی در این جلسات حاضر نخواهد شد چرا که این فرایند را منصفانه نمی داند و قصد ندارد با حضور در جلسات به این فرایند اعتبار بدهد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dorezamin.ir شناسه مطلب: 761

به "شروع مباحثات مجلس نمایندگان آمریکا درباره بندهای طرح استیضاح ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع مباحثات مجلس نمایندگان آمریکا درباره بندهای طرح استیضاح ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید